Vállalkozás

Ebből a bejegyzésből megtudhatod, hogy a gyakorlatban mi minden szükséges ahhoz, hogy képes légy beindítani, illetve működtetni egy profitábilis céget 2023-ban. A cikk erőteljesen fókuszál a piackutatás ingyenes eszközeire, hiszen az előkészítő/tervező szakaszban ez minden sikeres vállalkozás legfontosabb teendője.

Vállalkozás építésEgy vállalkozás ötlet az első gondolattal kezdődik és az utolsó mozaik helyére kerülésével ér véget.

Vállalkozás ötlet

Ez az első lépés. Egy életképes ötlet kigondolása. Lássuk be, a legtöbben már itt elvéreznek. Ha nem akarod a siker esélyét már a rajtkövön szem elől veszíteni, akkor két vezérelvet jó ha betartasz. Az egyik a hozzáértés elve. Ha például backend programozó vagy, akkor ehhez a tevékenységhez kapcsolódó vállalkozást érdemes létrehoznod. Ha közgazdász vagy, ne akarj szobafestőnek állni és fordítva. Ez egy nagyon egyszerű és felesleges tanácsnak tűnik, de nem az. El sem hinnéd mennyien vannak akik belefognak valamibe amiről hallották, hogy sok pénzt lehet vele keresni. Aztán néhány hónap után lehúzzák a rolót. Rengeteg időt, pénzt és energiát spórolsz magadnak és környezetednek, ha kizárólag olyan vállalkozást indítasz, amit valószínűleg képes leszel majd működtetni.

Hacsak nem vagy valamiféle zseni, akkor tanácsos megfontolnod egy második vezérelvet is: Kreálj olyan vállalkozást, amihez hasonlót mások már profitosan működtetnek. Ezt leginkább kezdőként érdemes betartanod. Az olyan ötleteidet melyek teljesen újak a piacon, tartogasd azokra az időkre amikor már befutott vállalkozó vagy. Ha ez megtörténik, akkor is csak a tőkéd kis részét fektesd kétes megtérülésű bizniszekbe. Ha úgy tetszik, teszteld az ötleteid. Kizárólag akkor invesztálj nagyobb összegeket bizonytalan koncepciókba, ha a teszt eredményt hoz.

Szaktudás

Ismerj egy szakmát. Légy piacképes valamiben, ami pénzzé tehető, monetarizálható. Ha a leendő megélhetési forrásodat tekintve hiányosságaid vannak, vagy egyenesen olyas valamibe fognál amihez egyáltalán nem értesz, akkor nincs mese, tanulnod kell. A tanulás nem abból áll, hogy elolvasol néhány ingyenes cikket a neten. A tudást sajnos nem adják ingyen. Egy piacképes tudást adó tanfolyam százezrekbe, vagy akár milliókba is kerülhet. A különböző képzésekkel kapcsolatos másik mérlegelendő tényező az időfaktor. Egy releváns ismereteket nyújtó tanfolyam hónapokig, vagy akár évekig is tarthat. A kurzusok ma már gyakran nem csak offline, hanem online is elérhetőek. Jó módszer, ha munka mellett sajátítod el ezt a tudást. A harmadik faktor az iskola minősége. Amennyiben erre lehetőséged van, próbálj akkreditált képzést választani. Így nagyobb valószínűséggel kapsz majd használható tudást a pénzedért. Egy vállalkozási ötlet úgy válik teljessé és életképessé, ha minden szaktudásod megvan a véghezviteléhez.

Piackutatás

Ha megvan az ötleted és a hozzá tartozó tudásod, akkor a következő lépés a piackutatás. Ez egy rendkívül fontos teendő. Talajt varázsol a lábad alá, konkrét és biztos tanácsokat ad a vállalkozásod elindításához, növekedéséhez. A piackutatás frontján az elmélet és a gyakorlat nehezen választható szét. Az alacsony költségvetésből megoldható legjobb technika a jól prosperáló konkurencia weboldalának és webáruházának részletes elemzése. A legütősebb céges vetélytárssal (vetélytársakkal) kapcsolatban a következő kérdésekre tanácsos pontos válaszokat találnod:

  • Milyen értékesítési csatornákat használ? Ennél fontosabb kérdést a konkurenciával kapcsolatban nem találsz. Mindenképpen tudnod kell, hogy a te iparágadban mely módokon lehet a leghatékonyabban ügyfeleket szerezned, hiszen a bevételeid tőlük származnak. Amilyen értékesítési csatornákat a prosperáló konkurencia használ, azokat használd te is.
  • Mire használja a honlapja/webshopja főoldalát? Egy céges honlap főoldala általában egy forgalmas városközponthoz hasonlítható, ahol az arra járók rengeteg üzlettel, akcióval, ajánlattal találkoznak. Nagyon valószínű, hogy a gazdag konkurenciád hatékonyan használja a főoldalát. Elemezd és tanulj belőle. A leginkább profitábilisnek tűnő elemeket próbáld integrálni a céges honlapod főoldalára.
  • Mekkora a honlapjának a forgalma? Ezt ingyenes online eszközök segítségével könnyen fel tudod mérni az interneten. Jó, ha a céged honlapjának a forgalma minél inkább megközelíti a konkurens weblapokét.
  • Vannak-e a honlapjára mutató erős linkek? Ezt szintén egy online alkalmazás segítségével tudod ellenőrizni. Az Ahrefs Backlink Checker ingyenes app segítségével néhány másodperc alatt látni fogod, hogy a vetélytársaid honnan szerzik értékes linkjeiket, melyek segítségével előrébb kerülnek a keresőmotorok találati listáin.
  • Van-e szlogenje? Egy jó szlogen felkelti a látogatók figyelmét, ami ingergazdag korunkban rendkívül fontos tényező. Lehet, hogy emiatt a felhasználó tovább böngészi majd a honlapod és több aloldalt is megnéz, elolvas rajta. Ez emeli annak esélyét, hogy az ügyfeleddé válik, tehát pénzt hoz számodra. Ha a riválisaidnak ütős szlogenjei vannak, neked is legyen.
  • Hány Facebook/Instagram követője van? Egyszerűen látogasd meg az üzleti ellenlábas FB ill. Instagram oldalát és nézd meg, hogy hányan követik. Ha a szakmádban általában azok érvényesülnek akiknek sok követőjük van, akkor valószínűleg neked is nagyobb Facebook ill. Instagram oldalra lesz szükséged a sikerhez.
  • Aktívak-e az FB/Insta követői és ha igen akkor milyen típusú posztokkal éri ezt el. Önmagában a sok követő nem elég. Az érdeklődőket képesnek kell lenned aktivizálnod, majd ügyfelekké alakítanod. Hasznos ha tudod, hogy ezt a te ágazatodban hogyan teszik a legjobbak. Felméréseket posztolnak? Érdekes kérdéseket tesznek fel a követőknek? Akciókkal bombázzák őket? Blogbejegyzéseket osztanak meg amelyek megoldanak egy problémát? Hasznos tanácsokkal látják el az oldal közönségét és ezzel építenek bizalmat? A konkurencia FB ill. Instagram oldalán válaszokat kaphatsz ezekre a kérdésekre. Ha már ismered a módszereket, te is alkalmazhatod őket.
  • Van-e Facebook csoportja és ha igen akkor mire használja? Egy facebook csoportot adminként kétféle módon tudsz monetarizálni. Az egyik módszer, ha a bejegyzéseid kiemeled, így a tagok mindig a céged posztját látják legfelül. A másik módszer, ha a reklám tartalmú bejegyzéseket a csoport tagjainak nem engedélyezed, hanem ezt a privilégiumot megtartod magadnak. Így a céged promóciói nem vesznek el a hirdetések tengerében. Járj utána, hogy az általad forgalmazott termékek, szolgáltatások esetében mindez profitábilis-e, vagy alapíts egy csoportot és próbáld ki magad.
  • Vannak-e kiemelt promóciói? A legjobb üzleti ellenlábasok kiemelt promócióit (árengedmények nyereményjáték, kuponok, termékminták, kóstolók, stb.) leginkább a weboldalaik és a webshopjaik főoldalain ill. a legforgalmasabb aloldalaikon tudod tanulmányozni. A szabály itt is a szokásos. Ha a legjobbak termékmintákat küldözgetnek, akkor tedd azt te is. Ha szuper nyereményjátékokkal kápráztatják el az érdeklődőket, akkor pedig azt.
  • Van-e testreszabási lehetőség? Végezetül próbálj rájönni, hogy van-e a konkurenciádnak valami olyan ajánlata, amellyel egyedivé teszi a termékeit, tehát alkalmaz-e valamilyen személyre szabási lehetőséget. Amennyiben a riválisok rendelkeznek ezzel a képességgel, a te cégednek is érdemes lehet valami egyedit nyújtania az ügyfelek felé.

Ha válaszokat találtál a fenti kérdésekre, akkor már lesz képed arról, hogyan kell a te ágazatodban egy profitos vállalkozást menedzselni. Természetesen az is előfordulhat, hogy a konkurencia nem alkalmaz valamit, amire te képes vagy. Ez előnyt jelenthet a vállalkozásod számára.

Célcsoport meghatározása

A kisebb cégek általában réspiacokat szolgálnak ki, hiszen ezeken a kisebb piacokon a multik kevésbé aktívak, így nagyobb a mozgástér. Réspiacokon a célcsoport pontos meghatározása viszony költséges, időigényes, ráadásul az értékesítési folyamat megkezdése előtt szinte lehetetlen. Ha van rá pénzed, akkor jó módszer lehet eleinte tágabb célcsoportnak hirdetni és megnézni, hogy pontosan kik rezonálnak leginkább a termékedre, szolgáltatásodra. Erre leginkább a közösségi médiában (FB és Insta hirdetések) és a keresőmarketing (pl. Google hirdetések) alkalmazása esetén nyílik lehetőség. Tehát a célcsoport pontos behatárolása sajnos csak a vállalkozás elindítása után lehetséges.

Néhány mód azért van arra, hogy még az értékesítési folyamat megkezdése előtt szűkíteni tudd a célcsoportod. Tedd fel a kérdést, hogy leginkább kiknek a problémáját oldja meg az általad kínált termék/szolgáltatás. Próbáld demográfiai és anyagi szempontok alapján jellemezni a célközönséged. Igyekezz azt is kitalálni, hogy elsősorban férfiak vagy nők vásárolják majd a portékád. A geográfiai jellemzők, az érdeklődési kör és a végzettség is kulcsfontosságú lehet. A kérdések megválaszolása után kapsz majd egy eredményt, ez lesz az előzetes célcsoportod.

A célközönséged pontos meghatározásával kapcsolatban későbbi teendőid is lesznek. Fontos, hogy az értékesítési folyamat megkezdése utáni néhány hónapban nagyon alaposan elemezd, hogy a terveiddel szemben a valóságban kik is vásárolják a termékeid. Mert ez soha nem elméletben, hanem mindig a gyakorlatban dől el. Ha látod, hogy leginkább kik a vevőid, akkor megtaláltad a pontos célcsoportod. Onnan kezdve elsősorban nekik hirdess. Alkalmazkodj a piaci igényekhez, amilyen gyorsan csak tudsz.

Általános szabály, hogy próbálj annak eladni, akinek van pénze. Sokaknak jut eszébe az a „kiváló ötlet”, hogy az ő cége majd a 16-18 éveseknek fog értékesíteni, szolgáltatni. Ezzel az erkölcsi aggályok mellett az a probléma, hogy a tiniknek nem igazán van saját keresetük. Ezzel szemben a 40-50 évesek sokkal jobb és fizetőképesebb célcsoportot alkotnak.

Honlap elkészítése

Napjainkban egy weboldal már szinte minden vállalkozás esetében nélkülözhetetlen kellék. Egy honlap építése folyamán az első lépés a domain kiválasztása. Ez nem is olyan egyszerű feladat, hiszen a legjobb domainek általában foglaltak. Azért némi kreativitással és kitartással még mindig lehet találni megfelelőt. Magát a honlapot vagy magad készíted el, vagy külsőst bízol meg a feladattal. Ha magad építed a céges weboldalad, akkor a legegyszerűbben használható ingyenes eszköz erre a célra a WordPress tartalomkezelő rendszer.

Vállalkozás indítása

Megálmodtál egy ötletet, minden tudást megszereztél a megvalósításához és alapos piackutatás után kijelölted az alkalmazni kívánt értékesítési csatornákat. Előzetesen a legjobb tudásod szerint meghatároztad a célcsoportod, majd elkészült a leendő vállalkozás honlapja, vagy annak terve. Ezután jöhet csak a vállalkozás megalapítása. Innen kezdve érdemes igénybe venni egy jó könyvelő segítségét aki végigvezet a teljes folyamaton.

Ha már van céged és valamelyik lépést kihagytad (pl. nem tudod, hogy a konkurencia milyen csatornákon értékesít vagy fogalmad sincs, hogy Facebook csoportokon keresztül tudnád-e növelni a bevételeid), azt érdemes lehet pótolni. Egyetlen profitábilis, új elem rendszerbe állításával jelentős bevételnövekedést lehet elérni.