Facebook oldal

A Facebook a világ legnagyobb közösségi platformja. Csak Magyarországon több, mint 6,5 Millió felhasználója van. Ez az egyetlen tény is elegendő ahhoz, hogy bárki belássa: üzleti és marketing szempontból egy megkerülhetetlen tényezőről van szó. Ebből a cikkből megtudhatod, mi mindenre kell odafigyelned egy üzleti Facebook oldal építése esetén 2023-ban. Lássuk mindezt pontokba szedve:

Facebook OldalA több, mint 6,5 Millió felhasználó között a te potenciális ügyfeleid is ott vannak…

Vállalkozásod részére oldalt készíts és ne személyes profilt

Még mindig gyakori, hogy egy vállalkozó személyes fiókot kreál a brandje számára, pedig egy oldal segítségével sokkal több profitot termelhetne. Ha szeretnél egy céges FB oldalt, akkor egyszerűen csak írd be a Google keresőbe, hogy „Facebook oldal létrehozása”. Az első találat valószínűleg a Meta üzleti súgóközpontjába vezet majd, ahol részletes és naprakész információkat kapsz majd a témáról.

Egy „FB Page” egy hagyományos személyes profillal szemben számos előnnyel bír. A legfontosabb ilyen előny, hogy egy üzleti oldal tulajdonosa feladhat fizetett hirdetéseket, míg egy személyes fiók esetében ez a lehetőség nem adott. Ráadásul ha akarod, akkor bekapcsolhatod az üzenetküldési lehetőséget ami akár egy értékesítési csatornaként is funkciónálhat. Ebben az esetben az érdeklődők közvetlen üzeneteket küldhetnek a cégednek, melyekre természetesen válaszolhatsz is. Ezzel a módszerrel családiasabb légkört kölcsönözhetsz céges profilodnak. Emellett nem kell megszüntetned a személyes fiókod. Az ugyanúgy a rendelkezésedre fog állni és éppúgy tudod majd használni, mint korábban.

Minőségi tartalom

A nívós tartalom fog hozzásegíteni téged ahhoz, hogy a potenciális ügyfelid minél több időt töltsenek a közösségi felületeiden és a későbbiekben is visszatérjenek. De mi számít minőségi tartalomnak és mi nem? Ebben a műfajban ezt nem egy klasszika-filológusokból álló zsűri, hanem a lájkolóid fogják majd eldönteni. Ez van. Lényeges, hogy az általad posztolt cikkeknek és videóknak legyen közös mondanivalójuk. Alkoss meg egy cégfilozófiát a hozzá tartozó kulcskifejezésekkel, mely köré a kommunikációd építed. Légy felkészült az általad választott témákkal kapcsolatban. Különösen igaz ez azokra a területekre, ahonnan a bevételeid és a profitod oroszlánrésze érkezik.

Egy üzleti Facebook oldal sok pénzt hozhat a tulajdonosának. Éppen ezért a közösségi irányelvek betartása egy vállalkozó számára hatványozottan fontos. A tapasztalat azt mutatja, hogy az „algoritmus” a céges profilokkal szigorúbban bánik, mint a magánszemélyekkel. A helyzetet bonyolítja, hogy a Meta nem tisztázza egyértelműen a felhasználási feltételeit. Egy tiltás súlyos Forintokba kerülhet, szóval ajánlott óvatos duhajnak lenni. Ez nagyjából annyit jelent, hogy ne engedj meg magadnak többet a Facebookon, mint amennyit a konkurenciád megenged magának. Amit a vetélytársnak jóváhagy a rendszer, azt valószínűleg neked is engedni fogja, de ez sajnos nem szentírás.

Igényes vizuális megjelenés

A színvonalas vizualitás terén az első lépés egy ütős borítókép és egy profilkép kiválasztása. Ezzel a teendők sorának nincs vége, az igazi munka csak most kezdődik. A Facebookon rendkívül fontos a látvány. Az emberek nagyrésze először a tartalomhoz tartozó képeket nézi meg és csak utána olvassa el magát a bejegyzsét. Minden posztod esetében tanácsos igényes és a figyelem megragadására alkalmas fotókkal operálnod.

A képek kiválasztásánál ügyelned kell a szerzői jogokra. Sokan úgy „szereznek” fotókat a vállalkozásuk számára, hogy egyszerűen lementik a netről azokat, amelyek megtetszenek nekik. Amellett, hogy mindez etikátlan, az esetek döntő többségében még jogszerűtlen is. Ráadásul ha ezt cégként teszed és egy jogdíjas képet kereskedelmi célokra használsz, abból komoly bonyodalmaid is lehetnek. Érdemes tehát jogtiszta fotókat keresned, ráadásul lehetőleg olcsón.

A legjobb ingyenes megoldás erre a célra jelenleg a pixabay.com. Ez egy fotóbank, ahol több millió ingyenes kép és médiafájl közül válogathatsz, természetesen téma szerint. Egy ingyenes regisztráció után bármelyik képet letöltheted akár több méretben is és szabadon felhasználhatod őket üzleti vagy magáncélokra. A biztonság kedvéért azért minden alkalommal ellenőrizd a letöltött fotó liszenszének leírását, amit az adott kép mellett találsz.

Természetesen videókat is publikálhatsz. Érdemes mind a kép mind pedig a hangminőségre nagy gondot fordítanod. A megfelelő színvonal eléréséhez általában elegendő egy jó minőségű kamerával felszerelt telefon. Persze professzionálisabb eszközöket is alkalmazhatsz ha van rá költségkereted. Videóid akár profi külsősökkel is elkészíttetheted. Ez a legdrágább metódus, de a legjobb minőségű felvételekhez valószínűleg így tudsz hozzájutni.

Névjegy blokk kitöltése

A minőségi tartalom és a magával ragadó vizuális megjelenés mellett rendkívül fontos a Facebook oldal névjegy blokkjának megfelelő kitöltése. Hatványozottan igaz ez a kisebb cégek esetében, hiszen egy kisvállalkozásnak minden lehetséges eszközt érdemes megragadnia az ismertség növelése érdekében. A névjegy blokkot nem kell rendszeresen menedzselned, egyszer kell csak körültekintően és hatékonyan kitöltened. Ez azért rendkívül fontos, mert itt a projekteddel kapcsolatos legfontosabb információkat tudathatod az érdeklődőkkel. Írhatsz ide rövidebb vagy hosszabb bemutatkozó szöveget, megadhatod a honlapod elérhetőségét, vállalkozásod címét, telefonszámát ill. más adatokat, tudnivalókat. Hangsúlyos, hogy minden információt pontosan adj meg, ezért a blokk kitöltése után érdemes ellenőrizni a megadott információkat.

Műveletgomb beállítása

A borítókép alatt találsz egy gombot, amit a vállalkozásod igényeinek megfelelően testre szabhatsz. A legegyszerűbb és legkézenfekvőbb, ha a gomb segítségével az érdeklődőket a weboldaladra irányítod. Céloldalként nem feltétlenül kell a weboldalad címlapját megadnod, hanem egy aloldalt is megjelölhetsz. Számos más opció is rendelkezésedre áll. Például videót, vásárlási, feliratkozási vagy akár emailküldési lehetőséget is hozzárendelhetsz a műveletgombhoz. Ha profi módon használod ezt a lehetőséget, akkor hozhat némi ingyen konverziót a konyhára. Értelemszerűen minél látogatottabb az oldalad, annál nagyobb a műveletgomb által generált konverzió valószínűsége.

A műveletgombot üzenetek fogadására is használhatod. Ez egy nagyon hasznos beállítás, de csak akkor tanácsos alkalmazni, ha valóban válaszolsz az érdeklődők üzenetére. Ha nagyon sokat dolgozol, gyakran vagy úton, akkor ezt a funkciót inkább ne aktiváld.

Facebook oldal – Posztok időzítése

Általánosságban elmondható, hogy érdemes hetente minimum 1 bejegyzést posztolnod, különben az ügyfeleid számára nem leszel eléggé komolyan vehető. Legalább ugyanennyire lényeges, hogy hacsak nem vagy híroldal, akkor napi 2-3 posztnál többet ne helyezz ki. Ez azért van, mert ebben az esetben már a rajongóid tűrőképességét ostromolnád, amit ők könnyen inaktivitással honorálhatnak. Normál üzletmenet esetben próbálj a heti 1 és a napi 2-3 poszt között tartományban maradni.

Nem elég pusztán megírni a cikkeket, elkészíteni a fotókat és a videókat. Az is hangsúlyos tényező, hogy ezeket a tartalmakat milyen időpontokban posztolod. Ezt leginkább a gyakorlati tapasztalatok segítségével tudod majd finomhangolni. Vannak szakmák ahol inkább délelőtt, más szakmákban inkább délután érdemes posztolni. Olyan szektorok is léteznek (pl. vendéglátás) ahol nagyobb konverzió érhető el a hétvégéken.

Az „Elemzések” menüpontban követheted nyomon, hogy miként alakultak a bejegyzéseid elérési mutatói és milyen aktivitás tartozik hozzájuk. Próbáld megtalálni a vállalkozásod számára azokat a legoptimálisabb időpontokat, amikor a leginkább érdemes közzétenni a posztjaid. Ha már látod, hogy milyen gyakran és mely napszakokban profitábilis közölnöd a tartalmaid, akkor kezdd el használni az „időzített posztok” funkciót. Ez egy nagyszerű lehetőség, mely segítségével hetekre előre beállíthatod (akár percre pontosan), hogy mikor és milyen tartalmad jelenjen meg a Facebook oldaladon. Ez a céges automatizálás egyik bevett módszere. Akkor is posztolhatsz amikor éppen alszol vagy a szabadidődet töltöd.

Facebook oldal optimalizálása

Az, hogy a Facebook oldalad mennyire optimalizált és mennyire prosperál, befolyásolja a weboldalad keresőmotorokban elért találati eredményeit is. Egy jól működő FB oldal releváns közönséget épít a vállalkozásod köré, a lájkok és a megosztások pedig közvetve növelik a weboldalad forgalmát. Ez iránt a Google és a többi keresőszolgáltató sem marad közömbös. Annak érdekében, hogy Facebook oldalad többen megtalálják a különböző keresőmotorokban, érdemes odafigyelned a Facebookon megjelenő tartalmaid optimalizálására.

Ennek megvalósulásáért a gyakorlatban a következőket kívánatos tenned: A névjegy blokkban lehetőséged van röviden bemutatni a cégedet, vállalkozásodat. Mind a szövegben, mind pedig a további beállításokban használd ugyanazokat a kulcsszavakat, amelyek köré a weboldalad tartalmát építed. Járj el ugyanígy a posztjaid esetében is. Ahol lehetőséged van rá, ott használd a kulcsszavaid mind a címekben, mind pedig a szövegekben.

Követőszerzési módok

Egy céges „FB Page” nagy valószínűséggel nem fog magától profitábilisan funkcionálni. Ahhoz, hogy prosperáljon, követőkre lesz szükség. Manapság már amatőr módszernek számít, ha az ismerőseid kéred meg arra, hogy „lájkolják be” az oldalad. Ez egyébként több okból sem szerencsés megoldás. Egyrészt olyasmivel zaklatod a barátaid és a tágabb környezeted, ami őket valószínűleg a legkevésbé sem érdekli. Ebből kifolyólag releváns érdeklődőkre ezzel a módszerrel nem fogsz tudni szert tenni.  A másik probléma az, hogy így nagyon kevés rajongót tudsz szerezni. Ennek az amatőr követőszerzési technikának egyetlen előnye, hogy ingyen van. Más pozitívuma nincs.

A profi módszer az, ha fizetett követőszerző hirdetést adsz fel. Ez nélkülözhetetlen az induláshoz. Jó célzással már a kezdetektől elérheted, hogy releváns, a téma iránt valóban érdeklődő emberek kövessék az oldalad. Ez több szempontból is előnyös. A valós célcsoportodon belül nagyobb eséllyel találsz leendő ügyfeleket, mint a közeli és távoli ismerőseid között. Ráadásul a téma iránt érdeklődők nagyobb eséllyel reagálnak egy posztodra. Az sem utolsó szempont, hogy ha fizetett hirdetést alkalmazol, akkor nem szükséges a közvetlen környezeted bosszantanod a kihagyhatatlan ajánlataiddal.

Van itt egy harmadik, kimondottan vonzó lehetőség is. Facebook oldalad nem egy emberektől elszigetelt felület. Az interneten bárki rátalálhat többféle módon is. Kiadhatja találatként bármelyik keresőmotor, de maga az FB is ajánlhatja a tevékenységi köröd iránt érdeklődő felhasználóknak. Ők lesznek az organikus követőid. Minél több és aktívabb rajongód van, annál több ilyen organikus követőre számíthatsz. Ha jól menedzseled a Facebook oldalad, egy idő után magától fog növekedni.

Konklúzió

Mielőtt elkészítenéd, tanácsos feltenned a kérdést, hogy szükséged van-e egyáltalán Facebook oldalra. Ha olyan terméket vagy szolgáltatást értékesítesz amelyet nem lehet hatékonyan propagálni a Facebookon, akkor felesleges az időd és az energiád egy FB oldal menedzselésével töltened. Ha hiányszakmában dolgozol, ki sem látszol a munkából és az ügyfelek egymásnak adják a telefonszámod meg a kilincset, akkor sem szükséges egy FB oldal kezelésével vergődnöd.

Előfordulhat, hogy nincs szükséged Facebook oldalra, de presztizsből mégis nyitsz egyet. Pontosan tudod, hogy semmire sem fogod használni, de mégis létrehozod, mert minden cégnek van. Ebben az esetben válassz egy ütős borítóképet és egy profilképet (ami lehet a céged logója is). Ezek segítségével készítsd el az oldalt, majd adj fel „lájkszerző” hirdetést néhány Dollár értékben, hogy a cégednek legyen néhány követője. Hetente pedig posztolj a vállalkozásod profiljához kapcsolódó tartalmat. Ez utóbbi nagyon fontos. Ha ugyanis nem posztolsz, akkor a felhasználók körében megbízhatatlannak fogsz tűnni.

Célszerű leszögezni, hogy a honi cégek több, mint 95%-a számára egy Facebook oldal létrehozása kiváló és kifizetődő lehetőség. Ennek az eszköznek a segítségével a vállalkozások oroszlánrésze nagyobb eséllyel képes profitot termelni. Ha nem árasztanak el az ügyfelek és olyan tevékenységet folytatsz amit a Facebook nem tilt, akkor érdemes igénybe venned ezt az értékesítési csatornát. Használata teljesen ingyenes. Ebből kifolyólag akár organikusan, befektetés nélkül is hozhat a cégednek ügyfeleket és bevételt. Egy optimálisan működő, sok ügyfelet szerző Facebook oldal felépítése nem rövidtávú project. Gyakran hónapok vagy akár évek munkája szükséges ahhoz, hogy a kívánt eredmények megérkezzenek. Ennek ellenére kihagyhatatlan eleme szinte minden cég üzleti kelléktárának.